چیستی خبر و کیستی خبرنگار؟؟!!
بمناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار صاحب نظران و نویسندگان عموما چند تعریف خاص از خبر ارائه می کنند که متفقا مورد وثوق خبرنگاران قرار می گیرد
خبر مطلبی است که قابل انتشار در روزنامه و یا مجلات باشد گزارش درباره حوادث، برخورد ها، جنایات، اطلاعیهها، قوانین و مقررات جدید کشفیات…
خبر نامیده میشود خبر اطلاعاتی دربارهٔ و قایع جاری است که از طریق رسانه های مختلف ارائه می شود . و چندین تعریف دیگر باهمین مضامین خبر به دلیل گسترش چشمگیر و سایل ارتباط جمعی و رشد روز افزون دسترسی عمومی به اینترنت موضوعی عادی و یک امر دم دستی تبدیل شده و بیشتر مردم به دلیل دسترسی به خبر، نسبت به آن کم و زیاد شناخت دارند و آن را ادراک میکنند و از سوی دیگر این مقوله در علوم ارتباطات اجتماعی و نیز مدیریت رسانه نقش و جایگاه اساسی دارد تا جایی که «نقش خبر رسانی از دلایل مهم وجودی مطبوعات» قلمداد شده و «مهمترین مضمون مطبوعات؛ اخبار یعنی انعکاس تازهترین رویداد های هر روز داخل و خارج» عنوان شده است.
بیشتر اهل فن و عموم صاحبنظران خبر را از اصلی ترین وظایف رسانه میدانند و بر نقش مثبت آن در جامعه تاکید دارند و معتقدند «خبر پر ارزش ترین کالای امروز و در دنیای اطلاعات نقش خبرسازان دارای اهمیت فزاینده است، چرا که خبرسازان امروز، در واقع سازندگان «فراواقعیتهای» رسانهای هستند که در دنیای نوین، فراتر از واقعیات عمل میکنند
بنابراین همانطورکه اشاره شد اهمیت خبر در علوم ارتباطات اجتماعی مشخص است ولی اکنون این سئوال پیش میآید که اصلا خبر چیست و چه جایگاهی در رسانهها دارد و از سوی دیگر ایا افراد جامعه چقدر با آن آشنا هستند که بی نیاز از تعریف باشد.
واقعیت این است که خبر با هر تعریف و با هر نگاهی که به آن شود امری روزمره ،جهانی و در باره زندگی انسان در این کره خاکی است و می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر زندگی انسانها بگذارد. با توجه به توضیحات ارائه شده و به باور تولیدکنندگان خبر ، خبر یک کالای فاسد شدنی است زیرا عامل زمان در کار تهیه و تولید خبر از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر خلاف سایر رشتههای صنعت که اگر تاخیری در تولید یک کالا روی دهد زیان چندانی وارد نمیآید ولی در مورد مطبوعات و رسانه ها باید فاصله زمانی میان وقوع یک رویداد و تهیه مواد اولیه یعنی همان خبر و چاپ و نشر آن را به حداقل زمان ممکن برسد، چون کوچکترین تاخیر می تواند باعث کهنه گی خبر شده وان را از حیز انتفاع بیندازد. اما تولیدکنندگان این کالای ارزشمند کیانند ؟؟! و چه مشخصاتی دارند؟ کیستی خبرنگاران از منظر اجتماعی در چه جایگاهی است و باید در چه منزلتی باشد؟ جان و روان ادمی چیزی نیست جز آگاهیهایی که از طریق تجربههای روحی و معنوی و انچه از اجتماع و محیط حاصل می شود. پس هر کس دارای آگاهی بیشتر باشد، جان او نیز بیشتر و نیرومندتر است و … از آن رو که روحِ آدم (حقیقت انسان کامل) کاملتر و نیرومندتر از حقیقتِ فرشتگان است پس در پیشگاه الهی هم مورد سجدۀ سایر فرشتگان قرار می گیرد . خبرنگار و انکس که مینویسد و اگاهی تولید می کند چون فرشته ا ی روشنی بخش و شادی افرین حامل پیام است و همین اورادررده ی اولین ها قرار داده است اما خودش اعتقاد دارد «بهتر است که دوم شویم اما خبر را دقيق بدهيم» خبرنگار همواره اعتبار خود را حفظ می کند و قابل اعتماد می ماند، برای او رعايت دقت و صحت ضروری است. خبرنگار میداند مخاطب او ، اشتباه ها را فراموش نمی کند و آنها را ناديده نمی گيرد. اگراشتباه تکرار شود، مخاطب به تمام گزارش های بعدی او، اگرچه اشتباهی هم در آنها نباشد، مظنون می شود. اوقابل تحسین است چون خصوصیاتی دارد که خودش را ازدیگران متمایزمیکند. کنجکاو است پرسشگراست؛ تحلیلگراست؛ صادق است ؛ خوب ارتباط برقرار می کند؛ خود را وقف کارش می کند؛ استقلال فکر دارد؛ توانایی تشخيص و جدا کردن اطلاعات مهم از غیر مهم را دارد؛ روشن و مختصر می نویسد. بخاطر همین است و تعجب آور نيست که توده مردم ارزش زيادی برای اخبار قابل اعتماد خبرنگاران قائل هستند به این لحاظ کلام مکتوب قدرت خاصی دارد و از کلام الکترونيک ماندنی تر است. امابا همین خصوصیات او باحداقل ها گذران میکند و صورتش را با سیلی سرخ نگه میدارد. ابرومندانه وصبورانه تمام مشکلات را پشت سرمیگذارد….
روزخبرنگار بهانه ایست برای ارج نهادن این ایثارگران عرصه آگاهی تبریک بگوئیم و به این دلاوران نبرد با جهل درود بفرستیم روزتان مبارک وایامتان بکام
تقی سالک فعال اجتماعی و رسانه