آموزش و پرورش
امید روشندلان
نابینایان باز هم جایی در «آزمون معلمی» ندارند!
صدای شهرستانیها به گوش آموزش و پرورش نرسید
عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا به تکرار عدم پذیرش نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی معلمی انتقاد کرد و گفت: اگر مخالف حضور نابینایان و کم بینایان در آزمون معلمی بودند در دفترچه قید می شد که نابینایان مطلق و کم بینا نمی توانند شرکت نکنند.
نابینایان صلاحیت معلم شدن ندارند!
گروه آسیبهای اجتماعی خبرگزاری فارس: «سال گذشته هم ما را در کمیسسون پزشکی به دلیل نابینایی رد کردند و گفتند “نابینایان صلاحیت ندارند”؛ این در حالی است که کارت معلولیت خودش کمیسیون پزشکی و متعبر است.
سازمان سنجش و آموزش و پرورش می دانند ما نابینا هستیم و هنگام آزمون برای ما منشی می فرستند چگونه وقتی وارد مرحله استخدامی می شویم به دلیل نابینایی ما را رد می کنند؟؛
این بخشی از اظهارات حسن جهاندار، متقاضی دارای معلولیت و پذیرفته شده آزمون آموزگاری استثنایی است که به تازگی به رد شدنش در کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش واکنش نشان داده است.
در همین حال؛ کمپینی ایجاد شده که نقدی به ماجرای پذیرفتن افراد دارای معلولیت بینایی در آموزش و پرورش دارد، آنطور که مدیران کمپین روایت میکنند: «به رغم قبولی تعدادی از متقاضیان معلول در آزمون استخدامی معلمی مدارس استثنائی و عادی طی سالهای متوالی، متاسفانه در مرحله مصاحبه حضوری، کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش در اقدامی غیرقانونی و تبعیضآمیز تمامی متقاضیان معلول را به دلیل معلولیت بینایی از ادامه مراحل استخدامی منع کردهاند و به مرحله مصاحبه جهت احراز شایستگی و توانایی نرسیدند و بدین طریق سهمیه قانونی حق اشتغال معلولان را بدون ادله قانونی تضییع کردهاند.»مدیران این کمپین اضافه می کنند: وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاههایی است که به قانون سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان توجهی نداشته و صرفاً به دلیل وضعیت جسمی معلولان که در قانون لحاظ شده بدون ادله قانونی ازاستخدام معلولان نه تنها در بخش آموزشی مدارس استثنائی که حتی در سایر قسمتهایی که این افراد توانایی لازم را دارند خودداری میکند.
قانون درباره استخدام معلولان چه میگوید؟
قانون حمایت از حقوق معلولان ۳۴ ماده قانونی دارد که تبصره ۱ ماده ۱۵ به موضوع مجوزهای استخدامی اشاره دارد؛ این ماده قانونی تأکید میکند که دولت موظف است ۳درصد از استخدامهای دولتی، و عمومی بودجه بگیر را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد، اما با این حال وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از وزارتخانههای دولتی، نابینایان و کم بینایان را پس از قبولی در آزمونهای کتبی، به بهانه نابینا بودن در کمیسیونهای پزشکی رد میکنند.سال گذشته هم در همین ایام بود که جامعه افراد دارای معلولیت نابینایی به رد شدنشان در آزمون استخدامی واکنش نشان دادند.
مدیرعامل شبکه ملی افراد دارای معلولیت بینایی در اعتراض به رد شدن نابینایان در آن آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: این استخدام برای معلولان جسمی حرکتی و ناشنوایان و… صورت میگیرد اما اغلب نابینایان را به بهانههای مختلف رد میکنند.
حمید جعفری با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش درباره سیاستهای این سازمان در قبال افراد نابینا، گفت: ما از وضعیت موجود در قبال نابینایان به شدت معترضیم و نامهای به رئیس جمهور در تیرماه سال جاری و وزیر آمورش و پرورش ارسال کردهایم.
تکرار رد شدن نابینایان در آزمون استخدامی معلمان
فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم خاطرنشان کرد: «متأسفانه بر اساس اطلاعات واصله مکاتبات ادارات کل بهزیستی تعدادی از استانها انجمنهای افراد دارای معلولیت و مراجعات حضوری و تلفنی علیرغم ثبت نام این عزیزان بر اساس شرایط مندرج در دفترچه آزمون استخدامی و پذیرفته شدن در آزمون کتبی وزارت آموزش و پرورش طبق ضوابط و مقررات مقرر اکثر پذیرفته شدگان دارای معلولیت به دلایلی از حق قانونی خود محروم و از روند چرخه استخدام خارج میشوند، انتظار میرود ضمن بررسی مشکلات پیش آمده و ارائه گزارش مستندی از فرایند اجرای مصاحبه این افراد توضیحات مستدلی در خصوص علل حذف این عزیزان از روند مصاحبه به این حوزه ارسال دارند. »در نهایت خداکرم عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا از مساعدت آموزش و پرورش برای حضور متقاضیان در مصاحبه و کمیسیونهای پزشکی سال ۱۴۰۲ خبر داد.اما امسال نیز خداکرم عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا در گفت وگو با فارس به تکرار عدم پذیرش نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر مخالف حضور نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی بودند هیچ گاه نمیآمد ابزارهای مناسب برای آزمون را در اختیار نابینایان قرار دهد، از طرفی دیگر هم در دفترچه قید نشده که نابینایان مطلق وکم بینا نمیتوانند شرکت نکنند، این در حالی است که پس از ثبت نمام و قبولی نابینایان و کم بینایان در آزمون، آموزش و پرورش اصلاحیهای داخلی وضع کرده است که این متقاضیان باید توانایی تدریس داشته باشند. این بچهها از طریق سهمیه ۳درصدی حضور پیدا کردهاند و این به آن معناست که اینها دارای معلولیت هستند.
صدای شهرستانیها به گوش آموزش و پرورش نرسید
وی با اشاره به پذیرش برخی از نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی سال گذشته آموزگاران، گفت: پس از آن که جلسهای مشترک با مسئولان آموزش و پرورش و بهزیستی داشتیم، برخی ازمتقاضیان تهران، فارس و اصفهان به مصاحبه فراخوانده شدند اما متقاضیان شهرستانی از این مصاحبهها جا ماندند و یا استانها با حضور آنها ممانعت کردند. امسال هم دوباره همین اتفاق مکرر رخ داده است، همان داوطلبی که سال گذشته در آزمون ثبت نام کرده نمره کتبی بسیار بالایی گرفته و بهامید آنکه شاید امسال قانون رعایت شود اما دریغ از حمایت؛ لازم است که حمایتی از آنها شود.