کد خبر : 7915
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵

آموزش و پرورش

مریم کرمی

دفاعیه ای برای معلمان فرهیخته

در فضای مسموم ایجاد شده نسبت به آموزش و پرورش وجدانهای بیدار و چشم های بینایی هستند که نسبت بر فرهیختگی قشر علمی معلمان آگاه هستند و معلم نماهای فرصت طلب را جدای از خیل عظیم معلمان فرهیخته می دانند

دیدگاه ابزاری ، شبهه علمی و غیر تخصصی به سیستم آموزش و پرورش سبب شده سیاست زدگی ، طایفه گرایی و منفعت طلبی براین نهاد گسترده حاکم گردد و سیستم ناکارآمد مدیریت ستادی سبب رانده شدن فرهیخته ترین نیروهای کارآمد به حاشیه و جایگزینی آن با افراد غیر متخصص بر اساس رویکردهای سیاسی  طایفه ای و یا منافع گروه ذی نفع گردد و نتیجه آن خارج شدن آموزش و پرورش از ریل آموزشی و پرورشی است.

خسارت غیر قابل جبران این نوع نگرش علاوه بر ناکارآمدی نظام آموزشی که خروجی آن دانش آموزان فاقد هر نوع مهارت و توانایی ، خدشه دار شدن حیثیت و جایگاه شغل شریف معلمی است

حضور تعداد اندکی از شبهه معلمان در اردوگاه افراد صاحب نفوذ جهت کسب پایگاه‌های قدرت و استفاده ابزاری از این افراد و به گروگان گرفتن پستهای مدیریتی و ستادی در قبال همکاری با این افراد سبب گشته شایسته ترین و کارآمدترین افراد متخصص از پستهای مدیریتی کنار زده شوند و سیستم مدیریتی نهاد آموزش و پروش محل حضور و جولانگاه مدیرانی نیابتی شود و خروجی آن عدم ثبات مدیریت و سرخوردگی وبی انگیزگی نخبگان حاشیه نشین شود واین امر عامل مهمی در افت تحصیلی و کاهش شاخص های های علمی بر اساس معیارهای جهانی است .

آزمون و خطای روش های آموزشی و پرورشی با دیدگاه غیر علمی و عدم ثبات مدیریت و نبود تجربه و تخصص در کنار ساختارهای ناکارآمد اقتصادی و اجتماعی محیط مقدس مدارس را  تبدیل به محل تجمع آسیبهای اجتماعی نموده است.

نبود چشم انداز علمی ،دیدگاه مکتب‌خانه ای ،  واپس گرایی و اکابری نوعی ارتجاع شبه مدرن را جایگزین نگاه آموزشی نموده است.

با وجود تمام مشکلات شاهد حضور معلمانی فرهیخته ،متخصص  و شایسته هستیم که مجهز به مدارج بالای علمی و توان تجربی بالا سعی در پوشش ناکارآمدی  سیستم مدیریتی و محتوای آموزشی هستند ، معلمانی فرهیخته و حاشیه نشین که باور مند به قداست و شرافت شغل معلمی هستند وبا چشم پوشی از ناملایمات اقتصادی و شغلی همچنان پرچم علم و آگاهی را بالا می گیرند .

در صورتی که بخواهیم سراغی از این قشر علمی بگیریم کافی است به مدارس حاشیه ای و روستا و مناطق محروم وارد شویم* تا حضور تاثیر گذار آنان را بر فضای آموزشی و تولید علم شاهد باشیم

معلمانی که یک شیفت را در مدارس حاشیه و روستایی می گذرانند و در شیفت بعد در مراکز آموزش عالی به تدریس می پردازند اساتیدی که تولید محتوای علمی می کنند و برای جبران مشکلات اقتصادی با توجه به رشته و تخصص و یا تجربه خود به ناچار شغل دوم را بر می گزینند ، وام دار هیچ تشکلی نیستند و تاثیر فوق‌العاده ای بر آگاهی بخشی جامعه دارند معلمانی فرهیخته که پیشرو در مناسبات علمی و اجتماعی هستند و همواره گروه مرجع برای نسل جدید می باشند.

در فضای مسموم ایجاد شده نسبت به آموزش و پرورش وجدانهای بیدار و چشم های بینایی هستند که نسبت بر فرهیختگی قشر علمی معلمان آگاه هستند و معلم نماهای فرصت طلب را جدای از خیل عظیم معلمان فرهیخته می دانند.

برچسب ها : ،