ممانعت دانشگاه فرهنگیان از ورود افراد آسیب دیدگان بینایی و شنوایی به دانشگاه
امید روشندلان
استمداد از وزیر آموزش و پرورش
بر اساس گزارش دریافتی به انعکاس «علیرضا حسنوند» روشندل با آسیب بینایی(نیمه بینا) اهل شهرستان الشتر استان لرستان ، پذیرفته شده در کنکور سراسری سال جاری در رشته ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان اراک با «رتبه ۲۸۰۰» ، و نیز «زهرا لگزیان» با آسیب شنوایی(کاشت حلزون) اهل نیشابور, پذیرفته شده دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی و پذیرفته شده «در رشته آموزش و پرورش با نیاز های ویژه » دانشگاه فرهنگیان بجنورد با «رتبه ۱۴۰۰» با اعمال نظر کمیته های مصاحبه گر وبا توجه به نوع معلولیت ، از انجام مصاحبه و جذب در دانشگاه فرهنگیان منع ، و جهت شرکت در معاینات پزشکی که از الزامات ورود به دانشگاه فرهنگیان و استخدام در آموزش و پرورش نیز می باشد معرفی نگردیده اند.
با توجه به قوانین فرادستی جهت تحصیل افراد دارای معلولیت ، نیز قانون جذب ۳در صد معلولان ،وبا در نظر گرفتن مشکلاتی که برای افرادی با شرایط مشابه در سال های قبل پیش آمده بود، انتظار می رفت، سازمان آموزش و پرورش استثنایی بعنوان متولی امر آموزش معلولان، و سازمان بهزیستی نهاد پیگیر استخدام و پیگیر امور مختلف افراد دارای معلولیت ، که در جریان موانع ورود معلولان در سال جاری و سنوات قبلی قرار گرفته اند، با تدوین دستورالعملی جامع و تصویب از طریق مراجع ذیصلاح، نسبت به رفع موانع ادامه تحصیل و استخدام افراد با معلولیت های حسی و جسمی_حرکتی اقدام کنند ،
اما متاسفانه این موضوع ،هر ساله افرادی همانند علیرضا ،زهرا و خانواده های امثال ایشان را با مشکلات و فشار های روحی و روانی بیشماری مواجه می کند که ،باید تدبیری دایمی برای آن اندیشید ،
بر همین اساس به وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می شود، دستور فرمایند کار گروهی با محوریت منابع انسانی وزارتخانه ،و مشارکت نمایندگانی از سازمان های استثنایی و بهزیستی تشکیل و پیگیری ها توسط دستگاههای مربوطه جهت رفع مشکل با تدوین دستورالعملی جهت رفع مشکل مقطعی این عزیزان ، و در ادامه تدوین دستورالعملی جامع ، که با هماهنگی کمیسیون آموزش به تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رسد ،
برای همیشه، به دغدغه این عزیزان به ویژه در سه گروه آسیب دیدگان «بینایی» ، «شنوایی» و «معلولین جسمی_حرکتی» که هرساله با چنین مشکلاتی درگیر هستند پایان داده شود.