• تماس با ما
  • درباره ما
پایگاه خبری تحلیلی امید روشندلان پایگاه خبری تحلیلی امید روشندلان
  • صفحه نخست
  • آموزشی
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • مذهبی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اخبار معلولان
  • یادداشت
    • اطلاعیه ها ، نامه وارده
  • عکس
  • آرشیو نشریه
پایگاه خبری تحلیلی امید روشندلان پایگاه خبری تحلیلی امید روشندلان
  • صفحه نخست
  • آموزشی
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • مذهبی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اخبار معلولان
  • یادداشت
    • اطلاعیه ها ، نامه وارده
  • عکس
  • آرشیو نشریه
دی ۲, ۱۴۰۴

دانش‌ آموزان هدفند نه وسیله

کد خبر :6871 آذر 29, 1402
پرینت
10 بازدیدها
0 نظر

امید روشندلان

یکی از نکات جالبی که در تجربه شخصی خود با آن مواجه شده‌ام، استقبال نسبی به نسبت بیش‌ تر از یادداشت‌هایی است که در باره آموزش و پروش نوشته‌ام.

در حالی که انتظار می‌رود یادداشت‌های سیاسی مخاطبان بیش‌ تری داشته باشد.

تقریباً اغلب خانوارهای ایرانی به نحوی درگیر مسأله آموزش اعم از عالی بویژه عمومی هستند.

۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که حداقل نیمی از خانوارهای کشور را درگیر مسأله آموزش عمومی می‌کند.

واقعیت دیگر این است که آموزش عمومی در ایران هر روز در حال ضعیف‌تر شدن است.

کافی است که بدانیم سرانه بودجه (به قیمت ثابت) آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، حداقل ۳۰ درصد کمتر شده و سهم هزینه دولت در آموزش عمومی نیز از کل تولید ناخالص داخلی شاید به حدود ۲ درصد و کمتر رسیده باشد که این رقم یک سوم هزینه‌های آموزشی کشورهای دیگر است.

بازماندگان از تحصیل و ترک‌کنندگان آن نیز در سال گذشته به بیش از ۱/۲ میلیون دانش‌آموز رسید.

این وضعیت موجب شده است که بخش آموزش عمومی یکی از پر توجه‌ ترین بخش‌های اجتماعی کشور نزد افکار عمومی و مردم باشد.

به همین دلیل نیز مجموعه‌ای از کارشناسان و مدیران معتبر آموزشی گزارش مفصلی را به درخواست آقای خاتمی در باره وضعیت و مشکلات این حوزه تهیه و با مقدمه ایشان منتشر کردند که متن خلاصه‌تری از آن نیز تهیه و در اختیار قرار گرفته است.

این متن به درستی نظام آموزش عمومی کشور را در فقدان سه عنوان کیفیت، عدالت و مشروعیت بررسی می‌کند.

شاید بتوان فقدان این سه عنوان مهم را ناشی از عامل مهم‌تری دانست، این که مدیریت رسمی، آموزش عمومی را وسیله‌ای برای تربیت کودکان و جوانان، مطابق ترازهای سیاسی و فرهنگی مورد نظر خود می‌داند.

نتیجه چنین رویکرد نادرستی در سخنان مسئولین کنونی دیده می‌شود.

می‌توان مدعی شد که نه تنها در اجرای این هدف کاملا شکست خورده‌اند، بلکه عوارض سه‌گانه مزبور را نیز به وجود آورده‌اند.

این شکست سخن امروز و دیروز نیست. اشتباه مهلک سیاست‌گذاران آموزشی ایران این است که گمان می‌کنند نظام آموزشی در گذشته توانسته است جوانان تراز ارزش‌های رسمی تربیت کند و اکنون هم می‌تواند.

در حالی که آن تربیت ناشی از عملکرد خانواده بود و اکنون که نهاد خانواده با ارزش‌های رسمی همدلی ندارد، نهاد آموزش عمومی نیز قادر نیست کوچک‌ترین تأثیری بر دانش‌آموزان بگذارد. آنان به راحتی محتوای کتاب‌ها و ارزش‌های رسمی را پس می‌زنند. امروز بر خلاف گذشته دسترسی دانش‌آموزان منحصر به کتاب درسی نیست. آنان دسترسی نامحدود دارند.

کافی است چند نفر در کلاس متوجه حقایق شوند که می‌شوند، در نتیجه تمام آموزش‌های رسمی خلاف حقیقت را به چالش می‌کشند.

اگر ادعاهای مرا در این یادداشت نمی‌پذیرید، کافی است، گزارشی مستقل از برداشت‌ها، رفتارها و تصورات دانش‌آموزان کشور از درس‌های گوناگون چون دینی، تاریخ، اجتماعی، ادبیات، عربی ارایه شود تا بدانیم، اصولاً آنان تا چه اندازه با محتوای آموزشی این کتاب‌ها همدلی دارند؟

و از آن مهم‌تر تا چه اندازه با رفتارها و برنامه های پرورشی و تربیتی مدارس موافقت دارند؟

کافی است در چند مدرسه نمونه رفتارهای دانش‌آموزان در مواجهه با این برنامه‌ها بررسی شود.

یکی از ویژگی‌های مهم آموزش عمومی نقش آن در توسعه و عدالت اجتماعی است. ممکن است ما فقیر باشیم ولی می‌توانیم بر اثر کار و کوشش یا اقدام دیگر در میانسالی وضع بهتری پیدا کنیم.

ولی اگر کسی به عللی از آموزش عمومی عقب افتاد، دیگر نمی‌تواند آن را جبران کند. نه فرصت آن را دارد و نه استعدادش را. و این سرآغاز افتادن در گرداب فقر و توسعه‌نیافتگی جامعه است.

جامعه‌ای که تعداد قابل توجه آن همچنان بی‌سواد یا کم‌سواد باشند، یا از کیفیت خوب آموزشی بی‌بهره باشند، قادر به قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار نخواهد بود.

از این نظر آموزش عمومی یکی از عوامل مهم در ارتقای اجتماعی و کاهش نابرابری و فقر است و اگر از آموزش عمومی بی‌بهره شویم یا کیفیت آن نازل و ضد توسعه باشد، اثرات آن را با فاصله کوتاه در توقف و رکود فرآیند توسعه خواهیم دید.

متأسفانه نظام آموزش عمومی ایران در مسیر سرازیری بود که کرونا ضربه سختی به آن زد و رویکردهای دولت جدید نیز پس از کرونا آموزش عمومی را ناکارآمدتر و نحیف‌تر از گذشته کرده است،

اخبار گوناگون در باره کمبود کادر آموزشی و نیز اولویت‌های غیر آموزشی این مدیریت‌ها و ترک‌ تحصیل‌ ها جملگی از این وضعیت حکایت می‌کنند.

گر چه امید چندانی برای تغییر در آینده نزدیک وجود ندارد، ولی باید مسایل آموزش عمومی را بیش از پیش تشریح کرد،

بلکه راهی برای بهبود گشوده شود.

عباس عبدی

برچسب ها:

دانش‌آموزان، هدفند،نه وسیله،
من را دنبال کنید نوشته شده توسط

نصیری

مقالات دیگر

قبلی

اجرای مولدسازی ضامن ارتقای بهره وری در کشور است

بعدی

پروژه فیبر نوری کوی رضائیه به بهره برداری رسید

بعدی
دی 2, 1402

پروژه فیبر نوری کوی رضائیه به بهره برداری رسید

قبلی
آذر 29, 1402

اجرای مولدسازی ضامن ارتقای بهره وری در کشور است

آخرین اخبار

لوله‌کشی گاز منازل مددجویان زنجان با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار؛ انجام می شود
مزایای میدان جدید و مشکلات میدان قدیم را بررسی کنیم / ۱۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم، خیرش باید به مردم برسد
کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی در هشت ماهه امسال
نایب‌ قهرمانی تیم گلبال بانوان نابینایان و کم بینایان  زنجان؛ مدیرکل بهزیستی بر تداوم حمایت‌ ها تأکید کرد
انتقاد مدیرعامل انجمن معلولین از غیبت مدیران و تصویرسازی منفی صداوسیما
درخشش سنا قاسمی، دانش‌آموز آموزشگاه طلیعه، در مسابقات کشوری جودو آی‌دی؛ مدال طلا به زنجان رسید
بیش از ۹۶ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت شده است
برگزاری سومین جایزه ملی غزل «حسین منزوی» در زنجان با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ

اقتصادی

آیین نامه اجرایی کمک معیشتی معلولین ، جانبازان ، ایثارگران

ترویج فرهنگ نماز در مدارس جدی گرفته شود

شیوه نامه تصحیح املای فارسی خط بریل

معرفی وسایل کمک آموزشی و توان بخشی گروه آسیب دیده بینایی

علایم کوتاه نویسی انگلیسی خط بریل 2

ورزشی

لوله‌کشی گاز منازل مددجویان زنجان با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار؛ انجام می شود
مزایای میدان جدید و مشکلات میدان قدیم را بررسی کنیم / ۱۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم، خیرش باید به مردم برسد
کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی در هشت ماهه امسال
نایب‌ قهرمانی تیم گلبال بانوان نابینایان و کم بینایان  زنجان؛ مدیرکل بهزیستی بر تداوم حمایت‌ ها تأکید کرد
انتقاد مدیرعامل انجمن معلولین از غیبت مدیران و تصویرسازی منفی صداوسیما

گالری

تأکید فرماندار خرم‌دره بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات و مدیریت بحران آب
کودتای نرم علیه افکار عمومی

درخشش امید روشندلان در جشنواره مطبوعات استان زنجان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در بازدید از پایگاه خبری امید روشندلان: رسانه ها نقش بی بدیلی در توسعه سواد عمومی جامعه دارند

پایان یک فصلِ آبی/ خداحافظی با مردی که دلش برای مردم زنجان می تپید
  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید : دی تمز