ضرورت توجه بنگاه های صنعتی به پتانسیل دانشگاه های كشور
در نشست مشترك مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، بر افزایش تعامل و همكاری های مشترك تاكید شد و طرفین توافق كردند كه در ماههای آتی ضمن بررسی بورسیه كردن دانشجویان دانشگاه شریف در گروه سایپا، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، راهكارهایی برای حل مشكلات صنعت خودرو كه نتیجه آن رشد كیفی و كمی محصولات است، ارایه دهند. همچنین اعلام شد كه گروه سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق والكترونیك، مگاترونیک، پلیمر، شیمی و مكانیك است.
به گزارش پایگاه خبری امید روشندلان به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای برگزاری این نشست، درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: در سال 2022 بیش از 85 میلیون خودرو در جهان تولید شده كه 22 میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است. این در حالی است كه ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، 130 میلیون دستگاه است. بر این اساس كمپانی های خودروسازی به هر روشی متوسل می شوند تا صنایع خودروسازی خود را در كشورهای دیگر ببرند و ضمن كسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر كشورها هم در صنعت خودرو رشد كنند. همان اتفاقی كه برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می كنند. او افزود: در دانشگاه ها نفوذ خودروسازان جهانی، كمتر است چرا كه از حاصل دانشگاه ها بهره برداری می كنند. این هنر نیست كه میلیون ها دلار برای جوانان كشورمان هزینه كنیم و كشورهای اروپایی و امریكایی آنها را بدون پرداخت هزینه ای، جذب كنند. از همین رو تمام مراكز و بنگاه های صنعتی كشورمان بایستی به پتانسیل و توانایی كه در دانشگاه های كشور وجود دارد، بیش از گذشته توجه كنند و بهره ببرند. در این صورت است كه می توان شاهد نوآوری صنعتی، افزایش تولید و حضور قدرتمندتر در سایر كشورها باشیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: اگر كشورها را به سه قسمت تقسیم كنیم و بزرگترین بنگاه اقتصادی خودرو را ژاپن و آلمان بدانیم، كشوری مانند چین بوجود آمده كه 55 درصد سهم تولید آن مربوط به كمپانیهای موجود در شانگهای است كه این كمپانی ها از جمله فولكس واگن، BMW و… متعلق به اروپایی ها است. قاعدتا در اركان صنعت خودرو ما نیز نفوذ می كنند. این نفوذ ناشی از برخی از سوء مدیریت ها، بی توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیم های نادرست و… است. اتفاقات یاد شده سبب شد كه در دهه 90 صنعت خودرو كشور به شدت تضعیف شود؛ اكثر زیرساخت های این صنعت مربوط به دو دهه 70 و 80 است. او ادامه داد: چین كه بزرگترین تولیدكننده بنزین دنیا (تا سه سال قبل بزرگترین مصرف كننده بنزین دنیا هم بود) است، تصمیم گرفت با سیستم های الكتریكال و هیبرید صنعت خودرو خود را روزآمد كند. از اینرو در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاك خودرو هستیم. یك پلاك سبز(خودروهای الكتریكال و هیبرید) و دیگری پلاك آبی (خودرو بنزینی) است و مهم تر آنكه در سال 2025 تمام خودروهای تولیدی چین، الكتریكال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد كه فولكس واگن و BMW در چین توسعه پیدا كند. معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگترین صادركننده بنزین دنیا خواهد شد. تیموری با تاكید بر اینكه همه و به خصوص تولیدكنندگان خودرو می دانند كه ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: ایران به خودروسازان اروپایی ثابت كرد كه در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و می تواند در سطح جهانی تولید داشته باشد. او خاطرنشان کرد: تحریمها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از دو هزار و 200 خودرو با رعایت استانداردهای 85 گانه و بدون وابستگی تولید و روانه بازار می کند. مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین سوز در گروه سایپا تولید می شود و در سال 1403 با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت. او با بیان اینكه 3 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش 3 هزار میلیارد دلار است، افزود: سهم صنعت خودروی ایران در تولید ناخالص داخلی 2.9 درصد است. بر این اساس صنعت خودرو كشورمان جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در تولید با برند ایرانی 60 درصد و از نظر تیراژ 40 درصد است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: این مجموعه 77 شركت قطعه سازی دارد لذا می توان با همكاری دانشگاه های كشور شرایطی را فراهم كرد كه دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود كنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه سازی رقم بزنند. معتقدم اگر قرار است صنعت خودرو رشد كند، باید از طریق دانشگاه باشد.