کد خبر : 2125
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶

روانخوانی خط بریل

افرادی که دارای آسیب بینایی می­باشند همچون سایر افراد باید مهارتهای ارتباطی را فرا گیرند. برای کودکان نابینا یادگیری روشهای استفاده از الفبای بریل یک مهارت کلیدی برای ایجاد ارتباط با دنیای پیرامون به حساب می­آید. خواندن بریل نوعی خواندن از طریق لمس است. افرادی که از خط بریل برای خواندن استفاده می­کنند، معمولا با هردو دست که یکی در جلو و دیگری در پشت حرکت می­کند مطالب را می­خوانند. معمولا موفق­ترین خوانندگان بریل از نظر سرعت خواندن در حد متوسط هستند و تقریبا دو تا سه برابر کندتر از خوانندگان خطوط چاپی می­توانند بخوانند.

سرعت بريل­خواني افراد نابینا بسياري از اوقات در ميان معلمان ايشان به موضوع بحث برانگيزي تبديل مي­شود. معلمان ممكن است اظهار نمايند كه دانش­آموزان نابينا متون را كندتر از ساير هم­كلاسي­هايشان مي­خوانند. احتمال دارد برخي از مربيان كُندخواني دانش­آموزان نابينا را به ساختار خط بريل به­عنوان ابزاري كه براي مطالعه و خواندن مورد استفاده قرار مي­گيرد نسبت دهند. اما با بكارگيري روش­ها و اصول صحيح مي­توان سرعت و بهره­وري در خواندن بريل را ارتقاء بخشيد و تسلط و روان­خواني دانش­آموزان نابينا را مشابه افراد بينا توسعه داد.

دین منظور لازم است برای رشد مهارت­های لمسی، فرصت­های مناسبی در اختیار کودکان و دانش­آموزان نابینا قرار گیرد تا ایشان در سال­های نخستین مدرسه، شرایط مناسبی برای اصلاح مهارت­های حرکتی و رشد ادراک لمسی دست یابند و در موقعیتی به یادگیری بپردازند که بتوان از پیشرفت آنان در خواندن و روانخوانی را بطور مشخص ارزیابی نمود. لذا در این مجال توصیه­ها و روش­های تقویت مهارت بریل­خوانی و افزایش سرعت روانخوانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تاثیر پرورش نیمکره­های مغزی در روانخوانی بریل

شكوفا شدن استعدادها و توانايي­هاي هر شخص بسته به ميزان فعال بودن نيمكره­هاي مغز وي است. پژوهش­ها نشان مي­دهند در يك انسان هر دو نيمكره، در حال فعاليت و انجام وظيفه هستند. از تفاوت­هاي مهم بين افراد نابغه و عادي در نحو­ه­ي استفاده آنان از مغز است، افراد نابغه از تمام قابليت­هاي مغز بهره­ي كامل مي­برند. بنابراين ما نيز براي افزايش توانايي و شكوفايي استعدادهايمان بايد دو نيمكره­ي مغزمان را فعال كنيم. بطور مثال يكي از راه­هاي فعال سازي نیمکره­های مغز، توانايي استفاده كامل از دو دست است.

در تقسيمات اصلي عملكرد مغز، قسمت راست مغز: ريتم، آگاهي فضايي، بُعد، تخيل، خيالبافي، رنگ و آگاهي كلي را برعهده دارد و قسمت چپ مغز درک كلمات، منطق، اعداد، توالي، خطي بودن، تحليل و فهرست­ها را عهده­دار است.

از آنجائي­كه در خواندن بریل، آگاهي فضايي،  بُعد و آگاهي كلي (عملكرد راست مغز) و توالي و تحلیل (عملكرد قسمت چپ مغز)  مورد استفاده قرار می­گیرد لذا براي روان­خواني خط بريل استفاده از هر دو دست (راست و چپ) و بهره­گیری از تمامي انگشتان ،  باید مورد توجه  و تاکید فراگیران قرار گیرد.

در اين فرآيند دو نيمكره مغز با همكاري يكديگر، اطلاعات را سازماندهي مي­كنند و با تركيب عناصر مختلف سرعت خواندن را افزايش مي دهند.

ار سوی دیگر يادگيري خواندن بريل مستلزم توجه ويژه به جزئيات معینی در فرآيند خواندن است كه شامل مكانيسم حركت دست­هاي خوانندگان، درك موقعيت نقاط در سلول بريل و راهبردهاي گوناگوني براي تسهيل شناسايي كلمه است. تأكيد روي دنبال كردن مؤثر (حركات دست) در شروع آموزش بريل كمك زيادي به رواني و سرعت خوانندگان در بلند مدت مي­كند.

ملاحظات آموزشی

در آموزش خط بریل  توجه به موارد ذیل ضروری است:

1-باور داشته باشيد يك نابينا هم مي­تواند خطوط بريل را به­صورت كاملاً روان و با همان سرعتي بخواند كه همكلاسي­هاي بينايش متون چاپي را مي­خواند. به آنها بگوييد كه مي­توانند و حتماً موفق خواهند شد. اين باور را به دانش­آموز نابينا و اطرافيان او در محيط آموزشي هم القا كنيد. بديهي است هنگامي كه حدود انتظار معلمان و دانش­آموزان بطور منطقي و مثبت بالا باشد اميد به تلاش، تمرين و استمرار در فعاليت­ها را بهبود مي­بخشد.

2-دانش­آموز نابينا را با كمك خواندن كتاب­هاي جذاب و ايجاد تجربيات لذت بخش از كتاب خواني، به بريل خواني تشويق كنيد. در اين فرآيند مي­توانيد از ابزارهايي كه برداشت و دريافت لمسی دانش­آموز نابينا را تقويت مي­كند استفاده كنيد. شرایطی را فراهم آورید تا دانش­آموز نابينا به انواع و اقسام اطلاعات بريل تسلط و احاطه داشته باشد، اطلاعاتي نظير نصب برچسب­هاي بريل (بر روي وسايل خانه، كلاس و اسباب بازي­ها)، منوهاي بريل رستوراني، دستور غذا و… . بايد ترتيبي بدهيد كه فرد نابينا به همان ميزاني كه ساير كودكان اطلاعات نوشتاري را از طريق بينايي دريافت مي­كنند، اين اطلاعات را در قالب بريل، دريافت نماید.

3-شرایطی فراهم آورید تا فرد نابينا با افرادي مرتبط باشد كه بريل را مي­شناسند و مي­توانند در حد تسلط خواندن و نوشتن بريل را انجام دهند. اگر امكان اين موضوع فراهم نبود حداقل كاري كه مي­توان انجام داد اين است كه سعي شود كودك نابينا ساعاتي را با افرادي سپري كند كه مي توانند نمايش خوبي از روان خواني بريل براي او داشته باشند.

4-آنچه اهميت دارد اين است كه كودك نابينا بايد بتواند متن را بصورت روان بخواند و درك كاملي از متن خوانده شده داشته باشد. این مهارت نيازمند غير ارادي شدن فرآيند خواندن، دقت، رواني و سرعت بالا در تشخيص كلمات است. علاوه بر اين­ موارد لازم است فرد نابينا بتواند متن را به شكلي كارآمد در سطوح جمله، مفاهيم كلي و موضوع آن، پردازش نماید. تسلط بر متن، كيفيت بيان و درك را در فرد نابينا ارتقاء مي­بخشد.

 روش­های تقویت مهارت بریل­خوانی

كليد روان خواني و تسلط و درك متن، خواندن است!

برای تقویت مهارت خواندن توجه به نکات زیر ضروری است

1_براي بريل آموزان بسيار مهم است كه ياد بگيرند انگشتان خود را به شكلي سبك، سيال و روان بر روي خطوط  بريل حركت دهند و از فشار زياد انگشتان: در زمان خواندن بريل بر روی کاغذ بپرهیزتد. فشار بيش از حد انگشتان و توقف بر روي حروف بريل سرعت خواندن را كاهش داده و موجب خستگي و كاهش رغبت به ادامه خواندن مي­شود.

2- در ابتدا باید خواندن را با جملات ساده و موضوعات مورد علاقه­ي فراگیر شروع كرد.

3- توجه كنيد از تمام انگشتان استفاده شود.

4- تمرين خواندن مداوم و مستمر در هر روز و مطالعه روزانه، كليد تبديل شدن فرد به يك بريل­خوان حرفه­اي و مسلط خواهد بود.

5- بازخواني يك متن با صدای بلند، مي­تواند روان­خواني و تسلط در خواندن را در نابينايان افزايش دهد. پس از دو يا سه بار خواندن يك متن، احتمالاً فراگیر براي خواندن آن متن به حافظه­ي خود اتكا خواهد كرد، اما اين حالت مشكلي را ايجاد نخواهد كرد، چرا كه انگشتان كودك سبك و چابك بر روي متن در حركت است و يكي از اهداف اين تمرين هم كسب همين چالاكي در حركت انگشتان مي­باشد.

6- زمان خواندن متن توسط فراگیر را محاسبه و ثبت نمائيد تا ميزان پيشرفتشان در روان­خواني و تسلط بر متن را با هر نوبت بازخواني به ايشان اعلام و نشان بدهيد. متني بايد در اختيار دانش­­آموز قرار گيرد كه در محدوده­ي دانش فرد باشد، بعد از هر نوبتِ خواندن متن، سرعت و رواني خواندن وي در نموداري ثبت و اعلام شود. مرور كردن، نمودار روان­خواني  به دانش­آموز بازخورد لحظه­اي مي دهد و براي اغلب فراگیران، اين امر مي­تواند نوعي مشوق محسوب شود.

7- متخصصان سواد­آموزي توصيه مي­كنند كودكان تا سنين 12 سالگي، هر روز دقايقي را ساكت و در گوشه­اي بنشينند و مطالعه كنند. خواندن در سكوت، هم حجم مطالب خوانده شده توسط كودك را افزايش مي­دهد و هم اين امكان را فراهم مي كند كه كودك در زمينه­ي برقراري ارتباط با متون، از بنيه­ي قوي­تري برخوردار شود و توجه و دقت كودك را تقويت می­نماید.

روش­های خواندن خط بریل:

به­طور عموم خوانندگان ماهر بريل از بيشترين انگشتان شان (به جز انگشت شست) استفاده مي­نمایند تا بخوانند و دست­هايشان را بطور مستقل حركت مي­دهند تا سرعت دنبال كردن خود را افزايش دهند.

طرح زير يك روش معمول را براي آموزش و رشد مهارت­هاي دنبال كردن ارائه مي­كند:

  • فرد نابینا در طول يك خط واحد، تركيب و توالي حروف بريل را دنبال مي­كند، دو دست با يكديگر حركت مي­كنند و چهار انگشت از هر دست روي خط است.
  • بریل­خوان خط بالايي را تا انتها دنبال مي­كند و دوباره به اول خط باز مي­گردد. بعد دست­ها را به­طور عمودي پايين مي­آورد تا خط دوم را شروع كند. دو دست با يكديگر حركت مي­كنند.
  • فرد خط بالايي را در طول دنبال مي­كند و بطور اريب دست­ها را براي شروع كردن خط دوم پايين مي­آورد، دو دست با يكديگر حركت مي­كنند.
  • فرد نابینا نصف خط بالايي را با دو دست همراه با يكديگر و بصورت جداگانه دنبال مي­كند و ادامه خط تا پايان آن را با دست راست دنبال مي­كند در حالي كه دست چپ بطور اريب پايين مي­آيد تا خط دوم را شروع نمايد در حالي كه دست راست از روي صفحه بلند مي­شود و در كنار دست چپ قرار مي­گيرد. اين طرح به­دنبال كردن دو دست به­ صورت مستقل مشهور است.

خوانندگان سريع بريل، نسبت به خوانندگان كند، در تشخيص حروف بريل تفاوت دارند. خوانندگان سريع از موقعيت نقطه‌ها در حروف بريل بيشتر آگاه هستند در حالي­كه تشخيص خوانندگان كند داراي يك شكل كلي­نگر است.

تمريناتي براي بهبود عملكرد و تقويت لامسه دانش­آموزان آسيب ديده بينايي

لامسه يك جزء اصلي و مهم در شناخت محيط و بريل­آموزي مي­باشد. توجه داشته باشید برای روان‌خوانی، سرعت، دقت خواندن و نوشتن بریل استفاده از تمامی انگشتان هر دو دست ضروری و الزامیست. در این بخش روش­های تقویت لامسه به طور اجمال مورد اشاره قرار می­گیرد:

  • بازی با شن، ماسه، رس و ساختن اشكال مختلف به منظور بهبود يادگيري روابط فضايي و عملكرد حس لمسی با استفاده از تمام انگشتان دو دست
  • تفكيك نخود و لوبيا و برنج از هم (حبوبات و غلات مختلف) به منظور تشخيص شكل و اندازه­ها و تفاوت آنها و جداسازي و قرار دادن هر يك در ظروف مختلف و در جهت­هاي مختلف، برداشتن دانه­هاي حبوبات با استفاده از انگشت شست و به نوبت با تك تك انگشتان
  • استفاده از خمير، رنگ انگشتي، برس نرم و زبر، توپ­هاي خاردار (تكه تكه كردن خمير با تك تك انگشتان، فرو كردن تك تك انگشتان در خمير به نوبت)
  • بردن متوالي دست­ها به داخل آب سرد و گرم و ماساژ دست­ها
  • ضربه زدن هر يك از انگشتان به انگشت شست به نوبت
  • چيدن منظم مهره­هاي سوزني با دو دست، از راست به چپ، از چپ به راست، از بالا به پايين، يكي در ميان و يا طبق الگو
  • الگويابي اشكال و اجسام از طريق حس لامسه
  • پاره كردن كاغذ و بريدن با قيچي (بريدن خطوط صاف و اشكال هندسي)

10-به نخ كشيدن مهره­هاي ريز و مشابه يا متفاوت با ترتيب خاص

     11- تشخيص انواع پارچه زبر، نرم، ليز، پشمي، نازك، پنبه­اي، و كشيدن دست روي فلز و پلاستيك

    12-باز و بسته كردن گيره لباس و برداشتن كاغذ و يا پنبه با گيره

    13-نشان دادن زواياي اشكال هندسي برجسته با دو دست و بهره­گيري از تمام انگشتان دو دست

    14-استفاده از كارت­هاي دوخت با استفاده از دو دست و يا دوخت و دوز با استفاده از سوزن­هاي درشت

    15-چيدن قطعات پازل­هاي مختلف از آسان به مشكل.

    16- بستن بند كفش، دكمه و زيپ­هاي لباس و بستن كمربند.

    17-شستن اسباب­بازي­ها و نشان دادن جزئيات آنها.

    18-نشان دادن خط­هاي برجسته موازي با استفاده از هر هشت انگشت دستان. (تمام انگشتان دو دست به جز شصت)

   19-پيدا كردن شكل مورد نظر از بين اشكال مختلف با لمس کردن آن‌ها با دو دست.

  20-پيدا كردن موارد جزئي اختلاف در دو شيء مشابه با حس لامسه توسط دانش­آموز.

 21-استفاده از پازل­هايي كه عمق­هاي متفاوتي دارند، تا با دست چپ­ جاي شكل را پيدا كرده و با دست راست در جاي مناسب خود قرار دهد.

22- دانش‌آموز سعي كند در حالي كه دور دو انگشت سبابه و شست كشي انداخته شده انگشتانش را از هم دور كند.

23-تك تك انگشتان را بطور جداگانه باز و بسته كند.

24   _ تايپ كردن با ماشين پركينز با استفاده از تمام انگشتان دو دست

  • جاسازي اشكال مختلف در جاي خود
  • فشردن توپ اسكواش و يا توپ قابل انعطاف و توپ­هاي برجسته يا دندانه­دار
  • بستن پيچ و مهره­هایي در اندازه های مختلف با استفاده ازسر انگشتان دو دست
  • گره زدن طناب و باز كردن آن
  • فشردن لباس هاي خيس، اسباب­بازي­هاي نرم و فشردن اسفنج خيس شده.
  • تشخيص سايز اشكال، ظروف و ميوه­ها با استفاده از حس لامسه
  • استفاده از ميله­هاي مونته سوري براي تشخيص اندازه استوانه­ها
  • تشخيص انواع كاغذ از لحاظ ضخامت.
  • تشخيص دماي اشياء. (سرد، گرم، خیلی سرد، خیلی گرم) با استفاده از حس لامسه
  • پيدا كردن اشيا كشيدن كش با سر انگشتان
  • ورق زدن كتاب
  • فشردن كليد هاي ارگ يا پيانو با استفاده از تمام انگشتان دو
  • تكه تكه كردن سبزي
  • پيچاندن نخ به دور قرقره
  • همزمان دو شكل برجسته را لمس كرده و نام آنها را به ترتيب از چپ به راست بيان كند.
  • با استفاده از دو دست و قرار دادن 4 انگشت هر يك از دستان (به جز انگشت شست) روي خانه­هاي بريل بطور همزمان- جايگاه نقاط و جهت آنها را نام ببرد.

(لازم به ذکر است اين تمرين‌ها گام­به­گام انجام شود. بعنوان مثال درگام اول انگشت اشاره دست چپ روي يك خانه (سلول) قرار گرفته جايگاه و جهت نقاط بيان شود، سپس در گام دوم انگشت اشاره و انگشت وسط بطور همزمان روي دو خانه بريل قرار گرفته و به ترتيب جايگاه و جهت نقاط بيان شود. سپس در گام سوم انگشت­هاي اشاره، وسط و انگشتري دست چپ روي سه خانه (سلول) قرار گرفته و جايگاه و جهت نقاط بيان شود درگام چهارم (با استفاده از سه انگشت گام سوم و انگشت كوچك دست چپ) 4 انگشت دست چپ روي 4 خانه (سلول) قرار گرفته و به ترتيب هر يك انگشتان جايگاه نقاط و جهت آنها را شناسايي و نام ببرند.[1] هدف از این فعالیت آن است که تمام انگشتان دست‌ها توانایی تشخیص نقاط بریل را کسب نمایند.)

گردآوری:

امینه نگهبان

کارشناس آموزش افراد با آسیب بینایی